Po - Ne 08:00 - 19:00
Argentinská 38, Praha 7-Holešovice
Po - Ne 08:00 - 19:00
Heršpická 6, Brno-střed-Štýřice

Jednoduché tipy pro zlepšení koncentrace

Jak posilovat koncentraci

Lepší koncentrace? Jde to!

Někdy máme plnou hlavu myšlenek a nemůžeme se jich zbavit, abychom se pustili do soustředěné práce. Nutíme se, ale často nakonec přepínáme pozornost na více věcí, což naši energii vyčerpává. V tradiční čínské medicíně se tomu říká přemítání. Příliš mnoho přemítání škodí naší práci, ale i našemu zdraví. Přemítání je totiž podle TČM propojeno se slezinou, která se přílišným přemýšlením oslabuje. Jak tedy posilovat schopnost koncentrace, abychom byli efektivní a přitom klidní a spokojení? Přinášíme vám pět tipů, které můžete vyzkoušet. Je dobré vytrvat a trénovat – koncentrace se dá posílit podobně jako sval.

Dýchání

Sedíme v lotosovém květu a pouze sledujeme, jak dýcháme. Soustředíme se na každý nádech i výdech. Zaměřit se jen na dýchání pomáhá kdykoliv a kdekoliv – ve stresové situaci či ve chvílích rušivého přemítání.

Relaxace těla

Místo myšlenek na různé věci zaměříme pozornost na svoje tělo. Pohodlně se posadíme, v mysli se obrátíme k vlastnímu tělu a postupně myslíme na jeho části.

Koncentrace na věc

Zadíváme se na předmět v naší blízkosti a vnímáme všechny jeho detaily – barvy, povrch, odlesky, tvar. Nejprve postupujeme od jednoho detailu ke druhému, posléze vnímáme všechny najednou a předmět vnímáme jako celek. Nehodnotíme a jen necháváme předmět na sebe působit. Koncentrace na plamen svíčky je jedna z cest, jak se dostat do stavu meditace.

Vizualizace klidného místa

Při klidném dýchání se v mysli můžeme přenést na naše oblíbené místo. Toto cvičení pomáhá lidem, kteří se nedokáží plně soustředit na přítomný okamžik a místo, zato mají někde na Zemi oblíbené konkrétní místo, kde si s jistotou pokaždé odpočinou.

Činit teď a tady

Také v běžném životě a při jakékoliv činnosti lze posilovat koncentraci. Začít můžeme krátkými časovými úseky, v nichž vykonáváme běžné věci. Před tím stačí si pomyslet: „Nyní dojdu do koupelny, umyji si ruce, vyčistím si zuby a osprchuji se. Během celé hygieny si budu plně vědom všech pohybů a stále budu tady a teď.“ Je to jednoduché a účinné. Časem můžeme přejít na složitější úkony: „Nyní se obléknu, půjdu na zastávku, pojedu tramvají a dojdu až na místo schůzky. Celé to bude asi na čtyřicet minut a já si celou tu dobu budu plně vědom toho, co dělám, budu po celou tu dobu tady a teď.“

Na úspěšnou koncentraci má vliv i naše motivace k ní a také náš fyzický i psychický stav. Protože vše se vším souvisí, lépe se budeme cítit, budeme-li dostatečně vyspalí a stravujeme-li se zdravě – třeba podle zásad tradiční čínské medicíny. Krůček po krůčku se tak můžeme blížit spokojenému životu.