POZDRAV SLUNCI – Súrja Namaskár I | Vital Institut
Po - Ne 08:00 - 19:00
Burešova 1660/1, 180 00 Praha 8
Po - Ne 08:00 - 19:00
Heršpická 6, Brno-střed-Štýřice

POZDRAV SLUNCI – Súrja Namaskár I

Súrja namaskár je vlastně nejznámější Jógovou sestavou. Cvičí se v mnoha variantách – my si představíme tu nejjednodušší, aby ji zvládl zacvičit opravdu téměř každý, kdo se alespoň trochu tomu sportu věnuje.

Není to sestava pouze pro Jogíny. Cvičit ji může v podstatě každý – ať už ráno před tím, než vyrazíme do práce, nebo před tréninkem ve fitcentru.  Proto se skvěle hodí nejen instruktorům Jógy, ale také třeba instruktorům fitness do repertoáru protahovacích sestav.

Skvěle nám „rozproudí krev v žilách“ a protáhle zatuhlé svaly. Cvičíme v několika opakováních za sebou (tradičně se cvičí 108x), při každém dalším opakování můžete cítit, jak se Vám cvičí lépe a svaly se protahují, mysl se zklidňuje, …

Skládá se z několika po sobě jdoucích a na sebe navazujících pozic (Ásan). My si v následujících dnech v takovém miniseriálu projdeme každou z nich, abychom věděli, jak cvičit správně – jak z hlediska dýchání, tak z hlediska správného provedení jednotlivých pozic a zapojení svalů.

Protože i když jóga rozhodně není pouze o fyzickém cvičení, cvičení Ásan nám pomáhá udržet tělo v kondici a zvyšuje nám šanci dalšího duchovního postupu.

Výchozí pozicí je TADA ÁSANA  – PALMA

Jedná se vlastně o aktivní stoj.

TADA ÁSANA – palma

Základní pozice: aktivní stoj spojný

Dýchání: normální dech v pozici, při přechodu do pozice v souladu s dechem

Provedení: Postavíme se zpříma – s výdechem před tělem propleteme prsty u rukou (propnutých směrem dolů) – s nádechem stále spojené ruce vzpažíme a dlaně vytočíme vzhůru – celé tělo protáhneme do výponu a pohledem sledujeme propletené ruce – pozici prodýcháme, tělo zůstává stále v protažení

Aktivní stoj – O co vlastně jde?

Máme hlavu do protažení, brada a hrudník svírají úhel 90 stupňů. Žebra tlačíme směrem dolů. Ramena rozložíme do stran. Lopatky jsou přitisknuté k hrudnímu koši, směřují do stran směrem od páteře a dolů.

Pánev je v neutrálním postavením a tím i přiměřená bederní lordóza. Stojíme tak, aby dolní končetiny byly rozkročeny na šířku pánve. Kolena jsou v mírné flexi a neuzamykají se.

Koleno směřuje dopředu zhruba mezi palec a prsteníček nohy. Klient využívá tříbodové opory na chodidle. Body se nacházejí za palcem, malíčkem v rovině metatarzu a v oblasti paty.

Tak jsme si probrali  první ásany v sestavě:)

Jaké jsou další Ásany v sestavě?

To si necháme na příště a vy zatím nacvičte správný aktivní stoj!:)