Po - Ne 08:00 - 19:00
Argentinská 38, Praha 7-Holešovice
Po - Ne 08:00 - 19:00
Heršpická 6, Brno-střed-Štýřice

Paleo výživa – alternativní výživový směr

Paleo výživa Vital Institut

Dieta lovců a sběračů ve 21. století? Ano i ne. Lidé doby kamenné měli jiné životní podmínky a možnosti. Neznamená to ale, že bychom se jejich způsobem stravování nemohli inspirovat dnes.

Období paleolitu trvalo tři miliony let a podle zastánců paleo stravy se natolik zapsalo do naší genetické informace, že náš organismus dosud není připraven na potraviny dnešní doby. V době kamenné lidé ještě neznali zemědělství a masově vyráběné produkty. Pravěcí lidé získávali většinu energie z tuků a zeleniny.

Ano: maso, zelenina a zdravé tuky

Základ paleo stravy jsou čisté a průmyslově nezpracované potraviny – maso, ryby a zelenina, ideálně od místního pěstitele či chovatele. Obecně též potraviny bohaté na tuky (ořechy, avokádo) a tuky samotné (zejména kokosový či olivový olej). Důležitá jsou taky vejce, houby a ovoce – ideálně místní a sezonní.

Ne: obiloviny, luštěniny, sacharidy

Nejdůležitější pravidlo zní: žádné průmyslově zpracované jídlo. Dále paleo strava neuznává cukr (med či sirupy) ani geneticky upravené potraviny (v dnešní době jsou to již téměř všechny obiloviny, které navíc obsahují zatěžující lepek) – tímto vypadává z paleo jídelníčku pečivo i třeba rýže. Podobně jsou na tom luštěniny a brambory, které navíc obsahují mnoho sacharidů. Do striktní paleo stravy nepatří ani mléko a mléčné produkty. Někteří lidé však tvrdí, že v omezené míře a čerstvé s vysokým obsahem tuku nevadí.

Odborníci na výživu nacházejí v paleo stravování nedostatky – málo vápníku, vitamínů, vysoký příjem masa (jehož produkce není trvale udržitelná) a vyřazení obilovin, které stojí podle oficiální potravinové pyramidy Ministerstva zdravotnictví ČR v samém základu správné stravy. Někteří kritizují i to, že paleo výživa není dostatečně pestrá. Svědectví lidí, kteří se takto dlouhodobě stravují, však většinu námitek popírají. Naopak se shodují na mnoha pozitivních efektech této diety: úbytek váhy, příval energie, radost z kvalitního jídla a ze života celkem. Ačkoliv rychlý přechod od klasického stravování na paleo může v prvních týdnech mít opačný efekt kvůli vynechání sacharidů, na nichž jsme často závislí, aniž bychom si to uvědomovali. Ke zdraví také přispívá fakt, že paleo strava nedoporučuje alkohol ani kávu.

Strava i životní styl

Lidé, kteří mají dobrou zkušenost s paleo výživou, tvrdí taky to, že se jim se stravovacími návyky změnil i životní styl. Více si dávají pozor na to, co vkládají do úst, jedí více vědomě a v klidu, poslouchají, co potřebuje jejich tělo – aby člověk správně zkombinoval to, co mu dělá dobře, byť občas jedí něco z těch „zakázaných“ potravin.

Se změnou čerpání energie (nikoliv ze sacharidů, ale z tuků) se často k paleo strava pojí i cvičení. Čím dál více se nyní prosazuje cvičení s vahou vlastního těla. Paleo výživa se dokonce doporučuje aktivním sportovcům, protože díky většímu příjmu masa podporuje tvorbu svalové hmoty.

Pokud vás zajímají různé pohledy na výživu, neváhejte a přihlaste se do kurzu výživového poradce, který vám dá daleko komplexnější pohled na celou problematiku.