Po - Ne 08:00 - 19:00
Argentinská 38, Praha 7-Holešovice
Po - Ne 08:00 - 19:00
Heršpická 6, Brno-střed-Štýřice

Jak si poradit s hypermobilitou

Hypermobilita Vital

Jak správně cvičit s hypermobilitou

Hypermobilita, doslova nadměrně pohyblivé klouby, není nemoc, jen odchylka způsobená volnějšími vazy, s níž se člověk naučí žít. Jak ale s hypermobilními klouby správně cvičit?

S enormně pohyblivými klouby se buď narodíme, nebo je získáme během života – třeba opakovanými výrony a povolením vazů nebo nesprávným cvičením. Hypermobilní lidé bez problému v předklonu položí dlaně na zem, spojené ruce za zády zvednou až nad hlavu nebo se palcem dokážou dotknout předloktí.

Lidem s hypermobilními klouby se nedoporučují aktivity, při nichž se paradoxně hypermobilita může zdát výhodou: gymnastika, balet či krasobruslení, dále pak pohyby, při nichž se užívá švihu. Nevhodné jsou i sporty, při nichž jsou časté nepředvídané pohyby, jako squash, basketbal či tenis. Nadměrně pohyblivým kloubům neprospívá ani dlouhodobé sezení či stání.

Pravidelný pohyb je základ

Klouby, které nejsou tak pevné a nedrží je spolehlivé vazy, jsou nestabilní, proto je pravidelné cvičení doporučováno více než ostatním lidem právě těm s hypermobilními klouby. Důvodem je ochrana kloubů a posílení okolních svalů. Doporučenými sporty jsou například plavání, jízda na kole či funkční trénink.

Strečink před cvičením doporučujeme jen jemný, v žádném případě nezvyšovat rozsah, pouze svaly jemně protahovat. Obzvlášť dobré jsou cviky pro posílení středu těla na gymballu, overballu a dalších balančních pomůckách. Skutečně – posílení svalů zad a břicha, tzv. zádového korzetu, je základ. Při posilování s činkami je rozhodně lepší dát přednost jednoručním činkám, protože každý kloub je jinak pružný. Cvičení s činkami zkracuje svaly, což může mít na hypermobilní klouby dobrý efekt. Důležité ale je správně se při cvičení zpevnit.

Při pravidelném cvičení a protahování je vždy potřeba mít na paměti to, že hypermobilní klouby by se neměly pohybovat za přirozenou fyziologickou mez, měly by se naopak udržet ve vycentrovaném postavení. Lidem s hypermobilními klouby se také mnohem více doporučuje využít dobrého osobního trenéra, který zaručí, že cviky dělají správně. Využít také mohou komplexních certifikovaných trenérských kurzů a sami se trenérem stát.