9 typů, které by měl každý trenér znát, aby nepřicházel o své klienty | Vital Institut
Po - Ne 08:00 - 19:00
Burešova 1660/1, 180 00 Praha 8
Po - Ne 08:00 - 19:00
Heršpická 6, Brno-střed-Štýřice

9 typů, které by měl každý trenér znát, aby nepřicházel o své klienty

Fitness je Váš život, dáváte do toho všechno, chcete být špičkovým trenérem, máte skvělou reklamu, skvělé vzdělání, vědomosti i zkušenosti,  nemáte problém si získat nové klienty…. ale stává se Vám,  že Vaši klienti nechtějí prodloužit své tréninkové plány? Nebo hůř –  přestanou  předčasně?

Tady je 9 typů, které by měl každý špičkový trenér znát. A nejen trenér, ale každý, kdo prodává své služby. Trénování je v podstatě práce s lidmi jako každá jiná. Lidé si platí Váš čas. Je to služba, není to produkt. Svému klientovi neprodáte tréninkový plán jako paní prodavačka rohlík v hypermarketu. Vy své klienty potřebujete vidět opakovaně. Potřebujete, aby se ve Vaší přítomnosti cítil klient dobře. Aby se na každý trénink těšil a věděl, že je v dobrých rukou. Že Vám záleží nejen na plnění vašich tréninkových cílů, ale také na jeho zdraví a psychické pohodě. Aby se cítil dobře i když není s Vámi. Pocit Vaší podpory by měl cítit neustále, i když zrovna není na tréninku.

Jak toho docílit?

Tady je našich  9 tipů:

1. Na trénink choďte neustále v dobré náladě a snažte se ji svému klientovi předat.

Ne vždycky to Však jde, to je také pravda. Nejsme stroje a někdy ta špatná nálada také přijde. Tak proč tlačit na pilu, nasadit křečovitý úsměv a nějak ten trénink tímto způsobem „vytrpět“. Klient to  pozná. Není lepším řešením být upřímný a třeba říct: „Heleď dneska nejsem úplně ve své kůži. já si zamakám s tebou a trošku se z toho vybiju.“ Uvidíte, že Váš klient  ocení upřímnost a Vás  mile překvapí, co opět dokázali vyplavené endorfiny:)

2. Na trénink choďte vždycky včas a snažte se je nerušit, už vůbec ne na poslední chvíli – i když to klient třeba dělá v jednom kuse.

Určitě to znáte –  každou chvíli přijde SMS: „Necítím se nejlépe/ Byl u mě právě šéf a neutrhnu  se z práce/ Padlo mi hlídání dětí, dnes se na trénink nemůžu dostavit.“ Nebo když u žádná taková zpráva před tréninkem nepřijde, čekáte ve fitku a o dvacet minut později dobíhá klient se slovy  „Po cestě byla uzavírka, omlouvám se.“ –  A čím více klientů máte, tím se to stává častěji… Ale to  je hold riziko povolání. Vždy je lepší s úsměvem odvětit, že „to se přeci stává“, než za to klienta kárat. – Máte přeci domluveno, že hodina se ruší 24 hodin předem, jinak propadá – o nic tedy nepřijdete – nebo snad ne?:))…   Ale Vy rozhodně nic takového nezkoušejte – jednou se něco takového může stát každému, ale pokud by se to mělo opakovat, Váš klient velice rychle uteče za konkurencí, která chodí včas…

3. Chovejte se, jako by každý klient byl ten den Váš první.

To samozřejmě nejde bez dobrého time managementu. V ideálním případě mějte mezi jednotlivými klienty alespoň krátké přestávky. Pokud přijdete na trénink upocení z předchozího tréninku,  nebo budete domlouvat termín dalšího tréninku zatímco se Váš další svěřenec bude rozcvičovat, nepůsobí to zrovna profesionálně. – Pokud si myslíte, že tím ukážete, že jste na roztrhání…. to možná ano. Ale většina klientů chce mít pocit, že jsou pro Vás ti jediní, hlavní prioritou, na nikoho jiného ten den nemyslíte. Toho docílíte nejlépe tím, že přijdete na trénink „odfrknutí“, čistě oblečení (upocené triko vyměnit) a s úsměvem. Na úvod můžete shrnout, co jste cvičili při posledním setkání a co Vás čeká dnes – ukážete tím, že jste 100% připraveni a zcela soustředěni právě na tohoto jednoho aktuálního klienta:)

4. Mějte vždy po ruce (resp. v hlavě) náhradní tréninkovou jednotku.

Většinou máte se svými klienty nějaký tréninkový plán, sestavený podle Vašich cílů, a ten se snažíte dodržovat. Podle toho plánu byste měli mít zrovna kondiční trénink. Naplánujete si pečlivě celou tréninkovou jednotku, jste spokojeni a natěšeni na to, co na ní řekne Váš klient. Ten však přijde s tím, že je dneska „totálně grogy“ a potřeboval by něco odlehčenějšího. Co teď? Jen opravdový profesionál dokáže v tento moment vařit z oleje. A pokud opravdový profík jste (tento článek vlastně v tom případě není vůbec pro Vás:)), klidně si z oleje vařte:)..  Ale  rozhodně je pro tyto  situace mít v záloze pár dalších typů tréninků – třeba jeden zaměřený na protahování se zařazením jógových pozic. – Prostě být dobrým trenérem jednoznačně znamená být stále připraven!:)

5. Veďte si pečlivě o svém klientovi záznamy.

Každý trenér by měl mít složku (ať už v papírové či digitální podobě) o každém svém klientovi. V ní je vždy dobré  mít nějaký vstupní dotazník  – ať máte zaznamenáno, v jakém „stavu“ a s jakými cíli se na Vás klient obrátil. Ve složce by  rozhodně nemělo chybět ani průběžné testování, případně vážení či měření. Vhodné také je si vést pečlivý záznam o každém tréninku, aby se nestalo, že s klientem cvičíme například dvakrát po sobě stejné partie – protože pokud „jedeme podle plánu“, klient však jeden trénink zruší, už nám to ty plány drobátko naruší – a proto je opravdu důležité nemít pouze tréninkový plán, ale také si značit, které tréninky reálně proběhly.

A samozřejmě je vždy vhodné mít ve složce od klienta podepsaný formulář ve kterém uvádí, že je zcela způsobilý k trénovaní, nemá žádné zdravotní indispozice a v případě že má, tak jaké a zda cvičení doporučuje lékař. No a souhlasem se zveřejňováním fotografií z tréninku (příp. fotografií „před a „po“), v rámci GDPR, rozhodně také nic nezkazíte:)

6. Poznačte si, kdy má Váš  klient narozeniny a přichystejte si pro něj  malý dárek – třeba v podobě tréninku ZDARMA či voucherů pro jeho přátele.

Tímto gestem, i kdyby mělo  jít pouze o přání v podobě SMS zprávy, jasně ukážete, že na svého klienta myslíte i v době, kdy třeba není zrovna u Vás na tréninku. A trénink zdarma? –  Vám díru do peněženky jistě neudělá a každého klienta mile potěší.

Příležitost narozenin můžete také využít k darování voucherů  pro  klientovo přátele. Pokud je totiž dostanou se slovy: „Je to speciální dárek ku příležitosti Vašich narozenin a můžete tak potěšit Vašeho přítele/partnera/kolegu.“, působ to lépe a hodnotněji, než kdybyste vouchery rozdával „na potkání“. Potom si Váš klient lépe rozmyslí, komu Váš voucher daruje a Vy tak máte větší pravděpodobnost, že získáte nového klienta.

7.  Držte se v dobré kondici a snažte se neustále zlepšovat – není možné, aby byl Váš klient za chvíli lepší než Vy.

K tomu asi není  co dodávat. Jak chcete dělat běžecké tréninky, když Vám klienti utečou? Jak chcete dělat dopomoc při zvedání velké činky, když neunesete váhu, na kterou si Váš klient troufne? –  Takže cvičit, cvičit, cvičit:)

8.  Nabízejte i doplňkové služby – třeba sestavení jídelníčku.

K dobré fyzické kondici a psychické pohodě patří kromě pohybu samozřejmě také správný stravovací režim a vhodně zvolený jídelníček. Není nic lepšího, než když ho Vašemu klientovi sestavíte vy sami – ať už zdarma v rámci tréninkovému plánu, nebo jako doplňkový produkt za poplatek. Bude to další signál, že je Váš klient v dobrých rukou. A vy jako trenér budete mít alespoň maximální přehled o Vašem klientovi a můžete tak předcházet dietetickým chybám, které by bránili dosažení společně vytyčeného cíle.

9. Diagnostika a HSSP  je základ

Když už nic jiného, vždycky je potřeba myslet na klientovo zdraví. To Vám je samozřejmě nejspíš jasné. Ale co by  to bylo za typy, kdybychom nezmínili to nejdůležitější… Nemůžeme jen tak skočit do tréninku s tím, že klient chce zvýšit kondici a tak mu naordinujeme to nejlepší, co máme v repertoáru kondičních  cviků. Ze všeho nejdřív je  potřeba udělat správnou diagnostiku pohybového aparátu.  Určit, „na co klient má“ a jestli není potřeba nejprve napravit nějaké tělesné dysbalance. A hlavně –  jestli je schopen u každého cvičení, které mu zařadíme do plánu, schopen správě zapojit hluboký stabilizační systém! – No a na to  je potřeba absolvovat ten správný trenérský kurz:))

Tak ať Vám to klape:)

Do příspěvku nám  můžete napsat, jestli i Vy máte nějaké zajímavé typy z Vaší praxe s klienty:) – Budeme se na ně těšit!:)